look carefully, readers.

Tuesday, May 12, 2015

Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

Assalamualaikum. Alhamdulillah, aku dapat 7A 2B.

  • Bahasa Inggeris A-
  • Bahasa Melayu A
  • Mathematics A+
  • Pendidikan Islam A+
  • Sejarah A-
  • Add Maths A
  • Chemistry A-
  • Biology B+
  • Physics B
Aku tak expect dapat results macam ni, sebab lepas jawab papers, rasa susah sangat, terus target rendah. Alhamdulillah, He made this easy for me. Sekarang, all these are not a matter anymore. I have to move on. Ada bright future menanti aku. Insya Allah.

Ok meh nak cerita siket.

Malam before dapat results, hati rasa berat sangat. Taktahu kenapa. Macam aku cakap, papers susah dan aku tak yakin aku boleh score ke tidak. I cried after solat. Aku pergi dekat mak.

Mak tanya, "Ni dah kenapa ni?"
"Ta...kuuuuuuut!" *terus jatuh air mata* sambil sorok muka. Addin(adik) dah mengejek dah.
"Awak nak takut apa? Tu kan usaha awak selama ni. Mak suruh belajar, tidur. Benda dah ada dah. Doa banyak-banyak. Tak guna dah menangis."

Mak memang macam tu. Dah biasa dah. Itulah kata-kata semangat dan dorongannya. Berkat doa mak jugalah aku macam tu.

Lepas mak cakap macam tu, aku sambung menangis atas peha mak. Berlapikkan telekung yang dipakai mak. Habis keluar semua hingus hehehe. Malu.

Keesokan harinya, hari ambil keputusan spm. Aku masuk kereta dengan perasaan cuaknya dan berdebar-debar. Aku ingat lagi, on the way nak ke sekolah, kereta atas jalan, di bukit sekolah kebangsaan jalan empat, handphone mak berbunyi tanda  mesej masuk. Aku duduk di kerusi belakang. Aku perhati henfon mak. Heol!

"Mak check???!?!?! Kenapa mak check?!?!?!" sambil terharu dan terkejut. Dalam hati, 'alhamdulillah! alhamdulillah'
Abah tanya, "Ha berapa?"
Mak jawab, "7A 2B. Alhamdulilllah la." She seems like she was happy but she didn't show it.
Abah, "Alhamdulillah"
Tetiba aku mencelah, "Rasa nak buat sujud syukur dalam kereta"

Aku ni jenis kalau dah keluar air mata malam, dia tak keluar siang dah. Cewah. Ya, aku tak nangis haritu kat sekolah sebab dah puas meraung kat mak. Sama macam time ambik upsr punya result. Ingat lagi malam tu lepas isya' berjemaah, aku menangis takut. Abah said the same things.

After the rresults day, bermulalah cerita 'nak ambik kos apa' etc.

Oh ha! Kawan mak pernah congratulates me. Nak tahu dia cakap apa?
"Hebatlah qilah. Tidur pun boleh dapat 7A!" Astaghfirullahal'azim. Ni mesti mak banyak cerita benda tak senonoh pasal aku kat makcik ni. Aku pun, gelaklah "alhamdulillah ha ha ha ha"

---

During this long break, I attended some talk for post-spm/matriks/foundation/stam/asasi students. One of 'em is yadim's event. Ada Dena Bahrin. She's a humble and very small lady as u can see on her ig's photos. Nak share beberapa video from her talk yang aku rasa sangat penting. Enjoy!


No comments: